sábado, 12 de abril de 2008

Comentari del llibre Les TIC a l'educació Infantil

****************************


El capítol quatre del llibre Les TIC a l’Educació Infantil de Jordi Cases i M. Roser Torrescasana. Ed. UOC: Barcelona, 2006 comença amb una pregunta molt freqüent a les escoles que volen integrar les TIC: els ordinadors a l’aula o un aula d’ordinadors? El llibre diu que aquesta pregunta ja esta quasi resolta a favor de l’ordinador en les aules.
Aquesta solució és la millor, en el cas en el que ens trobem ara, per a poder introduir i utilitzar les TIC a les aules d’una manera normal i natural a l’aula. A més, també es soluciona el problema que tenen alguns i algunes mestres de dur els nens i nenes a l’aula dels ordinadors perquè no cal desplaçar-se i tot el que allò comporta, prèvia cita per a tenir l’aula lliure, guirigall dels alumnes pels passadissos ...etc.

Però, cal tenir en compte que molts dels professors que hi ha al col·legi no mai han rebut cap educació en noves tecnologies o no saben com utilitzar l’ordinador per l’època a la que vam estudiar, per a aquestos casos seria necessària una “alfabetització” o reciclatge dels mestres en aquest tema. Per altra banda, hi ha altres escoles en les que ja compten amb molt de material informàtic i mestres amb unes nocions en el tema de les TIC. Són aquestes escoles les que hem d’agafar com a model i intentar que s’estenguin.

Per a que aquesta integració de les TIC en les escoles es faja el millor possible, els qui ho tenen que impulsar són els principals organitzadors d’un centre, l’equip directiu, el claustre de professors, el coordinadors de cicle, la comissió d’informàtica, l’AMPA...perquè si no hi ha una organització, una col·laboració i una implicació per parts de tots no es veuran mai les TIC com una ferramenta normal i essencial a l’aula i les escoles.

Per aconseguir aquesta normalització s’han de tenir en compte les següents coses:

· Dinamització, crear un clima afavoridor per a integrar les noves tecnologies.
· Formació, cursos i conferències per a estar al dia de com evolucionen les noves tecnologies de manera permanent.
· Difusió i cerca, difondre i donar a conèixer el treball per a poder aconseguir més recursos i material adequat per a seguir avançant amb les TIC.
El llibre també dóna unes idees de les feines que podrien portar a terme les escoles per a la normalització de les TIC. Són les següents:
· Posar a disposició de tots, tan pares com professors els nous materials interactius que confeccionen per als nens.
· Mantenir els materials informàtics en bon estat.
· Utilitzar l’ordinador en diferents aspectes de la vida escolar i fomentar la participació en diferents projectes on s’utilitzen les noves tecnologies.

Està clar que l’adquisició de nou maquinari és una despesa econòmica enorme però tot i això es deuria fer. El llibre ens dona algunes idees sobre quin tipus de material es deuria comptar a les escoles.

En primer lloc està Internet, tots els ordinadors de l’aula deuen estar connectats a la xarxa i un mínim de quatre ordinadors per aula, en aquest assumpte l’Administració vol que hi hagin aquestes dues coses a les escoles i està posant els mitjos per poder dotar a les escoles d’aquests apararells.

Assenyala també la importància de tenir impressores i escàners, un canó de projecció, a poder ser portàtil, una càmera de fotos i un altra de vídeo, almenys una per grup, encara que crec que amb una per cicle també estaria bé, pantalles tàctils i tauletes sensibles, però aquests últims objectes són massa cars i segur que amb aquestos diners podríem comprar altres coses. També és molt important saber quins usos anem a fer d’ells, perquè es pot tenir de tot però no tenir activitats per a fer amb elles.

Cap al final del capítol hi ha unes preguntes molt interessants que deurien fer-se abans de tenir ordinadors a les aules i com seria una classe ideal on les noves tecnologies estiguessin adaptades íntegrament. També hi ha diferents justificacions per a utilitzar les TIC a l’aula, aquestes són algunes de les més importants:

· Afavoreix l’autonomia de l’alumne.
· Respecten el nivell d’aprenentatge de cada alumne.
· És un suport per al treball tan dels mestres com dels alumnes.

A més a més com estarien integrades en la vida escolar, també hi ha uns documents molt interessants sobre una possible avaluació dels nens i nenes amb les noves tecnologies.
Pel referent a les pàgines Web que apareixen al llibre crec que les més interessants són les següents:

http://www.edu365.cat/
Aquesta pàgina web m’ha semblat molt interessant. Ha segut en aquesta pàgina on més temps he estat explorant perquè té una quantitat de recursos enorme i per a totes les edats. He mirat la part d’activitats per a infantil, què és la que més m’interessa, més a fons, però també he mirat quines activitats propostes hi havia per a les nenes i nens de primària. És una pàgina web on es veu que realment no només són unes poques escoles les que utilitzen les noves tecnologies a l’aula i que si s’utilitza bé pot ser una experiència meravellosa per als nens i nenes.

www.xtec.cat
També és una pàgina molt interessant, sobretot perquè hi ha un lloc on es troba tot el projecte del Clic i JClic i diferents propostes d’activitats. És una pàgina molt completa.

www.educalia.org
Aquesta pàgina web és de L’Obra Social de La Caixa, m’ha agradat veure-la perquè fa molt poc temps, vaig tenir la sort de anar a un museu de ciència de Barcelona anomenta CosmoCaixa i vaig tenir l’oportunitat de veure com feien activitats amb nens i nenes de només 4 anys, com els endinsaven dins de la física, la química, biologia...etc i amb uns xicotets experiments que feien ells mateixos aconseguien entendre coses molt complicades.

www.waece.org
És la pàgina web de l’associació mundial d’educadors d’Infantil, és molt interessant, apart del lloc on parla de la iniciació al ordinador un tipus de fòrum on participen mestres de tot el món i es donen respostes els uns als altres.
www.aulainfantil.com
Encara que aquesta pàgina no és en català o valencià, si que hi ha coses interessants en l’apartat dedicat a infantil, encara que l’únic que no m’ha agradat és el lloc on recomana alguns llibres de text per a Infantil, crec que en lloc d’aquest apartat hi podria haver un altre on apareguessin llocs webs on recomanin activitats a través de la xarxa gratuïtes.
I per últim he entrat també a la pàgina web de www.callus.cat, aquesta és la pàgina web d’un poble de Catalunya on hi ha un lloc específic on parla d’alguns programes que porta a terme l’ajuntament sobre educació. Crec que es un bona idea i que tots els municipis ho deurien fer, potenciar i subvencionar activitats educatives per a les nenes i nens dels seus pobles.
He mirat altres pàgines web però aquesta xicoteta selecció són les que més m’han cridat l’atenció.



**************************

No hay comentarios: